برگزاری میزگرد نقد ارزشیابی کیفی توصیفی

در این جلسه که با حضور معاونت آموزش ابتدایی ناحیه سرکار خانم مینوف کارشناس مسئول آموزش ابتدایی ناحیه 2 اقای ابوالفضل یوسفیف جناب آقای پریوز شعبانیف تعدادی از مدیران ف معاونین آموزشی، آموزگاران و اولیای دانش آموزان برگزار شد. به نقد ارزشیابی توصیفی پرداخته شد.

آنچه را که اینجانب از چلسه برداشت نمودم بدین شرح می باشد:

عدم آشنایی عوامل اجرایی مدارس اعم از مدیر، معاون و آموزگار از برنامه

عدم آشنایی اولیا با برنامه

تناقض بین گفته های مدرسین

تعدد فرم ها

افزایش کار معلم جهت نوشتن مطالب و یادداشت ها

و ....

اما جهت رفع موانع موجود به همکاران عزیز توصیه می شود:

1- با مطالعه کتاب راهنمای معلم در ارزشیابی کیفی توصیفی و اطلاع دقیق از اهداف هر درس در پایه مورد نظر و داشتن دانش و تخصص لازم در برنامه ارزشیابی کیفی توصیفی به راحتی نسبت به جمع آوری اطلاعات مناسب اقدام نمایید

2- اگر اهداف دروس را بدانیم ، انتخاب شیوه ی تدریس مناسب و شیوه ی جمع آوری اطلاعات برای ما آسان خواهد بود . پس اگر کتابی دارای 15 هدف بود شما می بایست برای دست یابی به این 15 هدف اطلاعات لازم و مفید در خصوص پیشرفت یا عدم پیشرفت دانش آموز جمع آوری نموده و بازخورد مناسب ارائه دهید.

3- منابع مختلفی جهت افزایش دانش و آگاهی شما همکاران عزیز پیشنهاد شده است که هر کدام دارای فرم های خاصی هستند. هیچ ضرورتی جهت استفاده از این فرم ها وجود ندارد. در صورتی که مورد نیاز شما باشد یا باعث تسهیل در فرایند تدریس یا جمع آوری اطلاعات باشد، از این فرم ها می توانید استفاده کنید در غیر اینصورت عدم استفاده از آنها هیچ خللی در کار معلم ایجاد نمی کند

4- برنامه ریزی برای آموزش اولیا و مدیران و همکاران عزیز نیز می تواند راهگشای خوبی باشد.

همکاران ارجمند تلاش نمایند برای آموزش بهتر و یادگیری مادام العمر یا آموزش با دوام از هر روشی که مطلوب و موثر واقع می شود استفاده نمایند.    والسلام

/ 1 نظر / 99 بازدید
کشتکار وناشی

سلام هم ولایتی عزیز از وبلاگ شما "آفتابدر" دیدن کرده و لذت بردم. ارزشیابی توصیفی ضمن این که مزایایی دارد متا سفانه همکاران بیشترین انرژی و توجه خود را صرف پوشه کار و ظواهر آن می کنند و با بررسی محتوای پوشه کار و فعالیت ها می بینیم هماهنگی چندانی با اهداف ارزشیابی کیفی ندارد .یکی از دلایل آن پرحجم شدن کار ها و نوشتنی ها و فقدان چارچوب مشخص و تعریف نا معلوم برای همکاران می باشد لطفا در این زمینه راهنمایی فرمایید.