شیوه نامه ی ارزش یابی درس زبان و ادبیات فارسی پایه ی ششم

درس فارسی  در 5 ساعت آموزشی به سه عنوان ، بخش شده است : 1) فارسی (مهارت های خوانداری)، 2) املا ، 3) نگارش و انشا.هر یک از این سه عنوان درس ، به صورت مستقل ، بیست نمره دارند ، چگونگی ارزش یابی و نمره گذاری درس ها در پی ، می آید.

1 – فارسی (مهارت های خوانداری) ، این درس به آموزش و تقویت مهارت های شفاهی یا گفتاری زبان می پردازد. در ارزش یابی هم انتظار می رود ، پاره مهارت های خوانداری زبان ، مورد توّجه همکارن قرار گیرد.در این برنامه تاکید بر تقویت مهارت های گوش کردن ، تمرکز داشتن ، درست حرف زدن ، گفت و گوی دو نفره ، گفت و گو در جمع ضمن خوانش صحیح متن ، حفظ شعر از اهداف اساسی است و با هم دیده شده اند و ارزش یابی از همه آنها موضوعیت دارد و باید استقلال آنها حفظ شود.

از سوی دیگر در کتاب فارسی علاوه بر متون نظم و نثر فارسی گذشته و   معاصر ، درک و فهم محتوای متون نیز ضروری است بدین منظور در ارزشیابی توجه به توانایی تفکر ، قدرت نقد و بررسی و تحلیل نیز در نظر گرفته شده است.یادآوری :آزمون پایانی مهارت های خوانداری فارسی به صورت شفاهی برگزار می شود ولی برای این که همکاران بتوانند از همه ی دانش آموزان ارزشیابی یکسانی به عمل آورند و نمره هایی برای هر یک داشته باشند، پیشنهاد می شود : ماهی یک بار آزمون کتبی هم برای ارزشیابی از فارسی برگزار می شود. در برگزاری این آزمون صفحه های نخست هر درس در کتاب مهارت های نوشتاری با عنوان «فعالیت های متن درس» می تواند به کار گرفته شود. (ارزیابی تکوینی یا مستمر).  ارزش یابی درس فارسی (مهارت های خوانداری)

 

ردیف

عنوان

نمره

  1

خوانش متن (نظم و نثر)

6

  2

درک و دریافت

4

  3

حفظ شعر

2

  4

فن بیان

2

  5

یادآوری

2

  6

کارگاه درس پژوهی

2

  7

خود ارزیابی

1

  8

معنی واژه

1

جمع کل

20

      شرح موضوع های ارزش یابی در ادامه مطلب

 

1) خوانش متن :

خوانش متن شامل متون نظم و نثر است (3 نمره نظم ، 3 نمره نثر)

در خوانش متن توجه به موارد زیر ضروری است :

- رعایت آهنگ

- توجه به لحن کلام

- رعایت تکیه:تکیه ،فشار آوایی است که روی هجای کلمه ایجاد می شود و موجب برجسته شدن هجای کلمه می شود. در مورد کلمات چند هجایی باید توجه کنیم که تغییر در هجا باعث تغییر در معنی کلمه می شود.

- رعایت مکث و درنگ

- رعایت ایستگاه های آوایی : منظور از ایستگاه های آوایی ، جاهایی است که سخن نیاز به قطع و وصل و کشش های آوایی دارد و به عبارتی رعایت زیر و بم کلمات است.

2 – درک و دریافت( درک مطلب):

در این بخش به ارزشیابی توانایی تفکر و قدرت نقد و تحلیل دانش آموزان ازمعنی و مفهوم شعر و نثر و محتوای درس ، بخوان و بیندیش ، حکایت و ... توجه می شود. می توان از پرسش های فعالیت درس در کتاب مهارت های نوشتاری فارسی نیز البته به صورت شفاهی در این بخش ،ارزش یابی کرد .

 3 –  حفظ شعر: در این بخش لازم است هر یک از شعرهای (بخوان و حفظ کن) کتاب را دانش آموزان در طول یادگیری مستمر و ارزش یابی تکوینی،حفظ کنند ؛زیرا تاکیدی هست تا حافظه ی دانش آموزان خوب پرورش یابد ، تقویت حافظه ،پایه ی دیگر سطوح یادگیری است اما برای ارزش یابی پایانی در نوبت اول و آخر ، کافی است یک شعر را به دلخواه از حفظ، ارائه نمایند.

4 – فن بیان

در قلمرو مهارت های خوانداری زبان ، پرورش و تربیت مهارت درست سخن گفتن یکی از اصلی ترین اهداف است. از این مهارت به عنوان مهارت «فن بیان» یا «سخنوری» یاد می شود. مقصود ما از فن بیان در فارسی ششم آن است که دانش آموز بتواند دیده ها ، خوانده ها ، شنیده ها و نتیجه ی اندیشه و تفکر خود را درست بر زبان آورد. این مهارت هم مانند دیگر مهارت های زبانی به تمرین و تکرار نیاز دارد. بنابراین لازم است در فرصت های آموزش و یادگیری به گروه ها و افراد مجال خوب سخن گفتن داده شود.

خوب گوش دادن ، خوب دیدن ، مشارکت فعال در فعالیت های گروهی ، بازی ها و نمایش های آموزشی ، مقدماتی هستند برای کسب مهارت پرورده گویی و خوب سخن گفتن و مهارت «فن بیان».

5-یاد آوری :

هدف :               -  رشد مهارت های زبانی

                       - شناخت ساختمان نحوی زبان فارسی

                      - تفسیر و بازشناسی کاربرد واژه ها

                      - تشریح عناصر زبانی

در ارزش یابی شفاهی فارسی لازم است دانش آموزان به نکات و موضوع های زبانی و ادبی مطرح شده در بخش یادآوری ها نیز توجه داشته باشند و معلمان محترم در ارزش یابی ،بیش تر به جنبه های کاربردی این نکته ها و تحلیل متن درس ها به کمک این نکات از سوی دانش آموز توجه نمایند.

6-کارگاه درس پژوهی :

هدف :                  - تجسم بخشیدن به آموزه های درسی

                           - مشارکت در کارگروهی

                           - تقویت تفکر جمعی

                          - عمق بخشیدن به یادگیری

اختصاص دو نمره به این بخش به معنی توجه به عملکرد دانش آموزان در طول آموزش و یادگیری مستمر و میزان فعالیت آنان در کارهای جمعی کارگاهی در کلاس و بیرون از کلاس است . روشن است که در اجرای فعالیت های کارگاه درس پژوهی و ارزش یابی آن ، هم نمره های فردی و هم نمره های گروهی باید در نظر گرفته شود.

7 – خودارزیابی : خود ارزیابی :

           هدف:     ارائه پاسخ شفاهی برخاسته از تفکر و برداشت از محتوای درس مهارت سخن گفتن ، فن بیان و میزان درک دانش آموز از مطالب درس.

 از آن جا که چینش سوالات این بخش از سطح هم گرا به سطح واگرا است ، پرسش های نوع سوم از ارزش یاد دهی – یادگیری بیشتری برخوردارند و در این بخش ،شایسته است که سوالات واگرا بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

8-معنی واژه :

شناخت معنی واژگان به صورت مستقل و بیرون از متن، انجام نمی شود بلکه ارزشیابی از این بخش در قالب کلمات مترادف ، متضاد و شبکه معنایی صورت می پذیرد.

املای فارسی: کتبی 20 نمره        =   تکوینی 20 نمره

نمره پایانی شامل 20 نمره تقریری تقسیم بر دو به اضافه 10 نمره طرح سوال از بخش های املا

انشای فارسی: کتبی 20 نمره        =   تکوینی 20 نمره

نمره پایانی شامل 10نمره نوشتن موضوع انشا و  10 نمره طرح سوال از فعالیت های انشایی و نگارشی کتاب.

 

/ 12 نظر / 23 بازدید
نمایش نظرات قبلی
مشکلات یادگیری

گریه کن ای دیده روز ماتم است/آخر عمر رسول(ص) خاتم است ناله خیزد از دل ارض و سما/دل غمین گشته تمام ماسوی سلام ایام تسلیت باد

م

پیراهن سیاه ز تن دور می کنیم آن را ذخیره کفن و گور می کنیم اجر دو ماه گریه بر غربت حسین تقدیم مادرش از ره دور می کنیم عزاداریتان قبول ،ربیع مبارک

معاون اجرایی

سلام خسه نباشید ممنون از وبلاگ مفید وبا ارزشتان در مدرسه ای هستم که امسال متصدی دفتری آن هستم ومتوجه شدم که در حدود 4 سال متوالی دفتردار قبلی این مدرسه وهمچنین چهار مدرسه دیگر در این منطقه در مقطع ابتدایی ، به جای کارنامه تحصیلی ، دفتر نتایج امتحانی را که خیلی شبه به کارنامه است در پرونده ها گذاشته شده است، حال با توجه به اینکه تعویض آنها هم زمانبر است و هم هزینه بر وخیلی از دانش آموزان هم از آن مدرسه منتقل شده اند حال شما بعنوان توصیه چه راهکاری را ارائه میدهید ممنون از شما برادر بزرگوار لطفا جواب را ایمیل فرمایید ممنون از شما

هِنــــــــــا و مِنــــــــــــا

سلام دوست عزيز به هِنــــــــــا و مِنــــــــــــا خوش آمدي هِنـــــا: فريادي براي بيداري مِنـــــا: اندرزي براي گوش دادن هنا و منا حاصل شش سال تلاش بي وقفه در نت و گزيده بيش از ده وبلاگ اينجانب است. اميدوارم كه تنوع مطالب و موضوعات آن بقدري باشد كه رضايت شما را جلب كند. براي استفاده بهتر و دسترسي به مطالب از فهرست (موضوعات كلي و موضوعات جزيي) استفاده كنيد. اگر تمايل به تبادل لينك داشتي، مرا با اسم هِنــــــــــا و مِنــــــــــــا به آدرس زير: henaomena.ir لينك كنيد و خبر دهيد تا من نيز وب قشنگ شما را لينك كنم. متشكرم

مشکلات یادگیری

سلام وقت بخیر چهار راه برای رسیدن به آرامش: 1-نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا 2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا 3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا 4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا [گل]

مشکلات یادگیری

سلام میلاد نور مبارک اسم تو نور امـید است و صفای سینه هاست دین تو اسلام عشق است و بدور از کینه هاست روز میـلادت شدم مست می عرفان تو آیه شرع است و حق است، خط به خط قرآن تو

شمس الدین رجبی

سلام آقای حسینی ولادت حضرت محمد(ص) وامام جعفر صادق(ع) را به حضرتعالی وهمه دوستداران اهل بیت عصمت وطهارت تبزیک وتهنیت عرض مینمایم

مشکلات یادگیری

سلام پروردگارا به من آرامش ده تا بپذیرم آنچه را که نمی توانم تغییر دهم و دلیری ده تا تغییر دهم آنچه را که می توانم تغییر دهم. بینش ده تا تفاوت ایندو را دریابم مرا فهم ده تا متوقع نباشم دنیا و مردم آن مطابق میل من رفتارکنند

شمس الدین رجبی

انا لله و انا الیه راجعون خبردرگذشت معلم بزرگوار حاج منوچهر نصیری چنان سنگین و جانسوز است که به دشواری به باور می‌نشیند، ولی در برابر تقدیر حضرت پروردگار چاره‌ای جز تسلیم و رضا نیست ،از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت واسعه و برای جنابعالی و خانواده محترم صبوری و شکیبایی مسئلت می نمایم. خداوند قرین رحمتش فرماید

انجمن مجازي معلمان ايران

دعوت به همكاري سلام دوست خوبم، خسته نباشي بسيار خوشحالم که یک سال باهم بودن را تجربه کردیم و طعم خوب دوستی را در دنیای مجازي چشیدیم. دنیایی که در نگاه اول تصور می شد پوشالی است، اما دیدیم غیر از این است. در این دنیا هم می توان صادق بود که بودیم. می توان مهر داشت که داشتیم و می شود زیبا دید که می بینیم. دلم می خواهد این باب همدلی و هم فکری را بازتر کنیم و گامی فراتر نهیم. نشان دهیم که معلم هر کجا باشد، معلم است و می تواند مسیری خوب و آرمانی را برای همراهانش فراهم سازد. با این اوصاف دلم می خواهد برای هرچه بهتر کردن فضای انجمن با هم تبادل اندیشه نمائیم و طریقی بیاندیشیم تا محیطی مناسب تر بسازیم و پایگاهی ایجاد کنیم برای کسانی که به معنای واقع دنبال جایگاه علمی ویژه می گردند. جایگاهی که بتواند بهتر نیازهایشان را برآورده سازد. اكنون كه به يكمين سال تاسيس انجمن نزديك مي شويم، مديريت انجمن مشتاقانه منتظر انتقاد و پیشنهادهای سازنده ی شما (در زمينه ساختار انجمن، محتوا، اعضا، امكانات، شيوه مديريت انجمن و ... ) است تا با اجرايي كردن نظرات خوب شما، در آغاز دومين سال فعاليت انجمن با برگزاري جشني مجازي و با شكوه، با چهره ج